De 3 onderdelen van SEO

3 onderdelen seo
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De 3 onderdelen van SEO

SEO heb je vast wel eens vast gehoord. Het staat voor Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Officieel bestaan er geen regels om hoog te scoren in zoekmachines zoals Google, maar er zijn wel 3 onderdelen van SEO waar je goed op kunt scoren. In deze blogpost deel ik deze drie pijlers met jou.

 

Opfriscursus: wat is SEO?

Even in het kort, wat is SEO ook alweer? Zoals hierboven gezegd staat het dus voor zoekmachineoptimalisatie. Het draait dus om hoge posities scoren in zoekmachines zoals Google. Met behulp van 3 verschillende onderdelen van SEO kan jij zorgen dat jouw pagina’s of blogberichten hoger ranken in zoekmachines. Door SEO-optimalisaties te doen, wordt jouw website beter vindbaar. Dat is natuurlijk mooi, want we weten allemaal: meer bezoekers is meer kans op leads. Omdat jij jouw eigen website in handen hebt, is dit een prachtige manier om te zorgen voor meer klanten. Maar met welke onderdelen moet je rekening houden als je bezig wilt met SEO.

 

3 onderdelen van SEO

Jep, er zijn dus drie onderdelen. Gelukkig valt dat mee. Waarom drie onderdelen? Google heeft een soort robot die aan de hand van een algoritme alle webpagina’s langsgaat en beoordeelt. Waarop de Google robot beoordeelt is een groot geheim. Google heeft dit nergens gepubliceerd en kleine kans dat dit ooit gaat gebeuren. Gelukkig voor ons geven ze wel advies over hoe de Google robot jouw pagina’s kan vinden. Dit advies kunnen we opdelen in de drie ‘pijlers’ van SEO. Dus, let’s do that!

 

Techniek

Techniek vormt een groot onderdeel van jouw website. Het is, zowel voor SEO als voor je bezoekers, belangrijk dat dit onderdeel in orde is. Waarom? SEO draait ook om het zorgen van een goede gebruikerservaring. Hier kan je allerlei moeilijke termen aan koppelen, maar het gaat om de technische kant van gebruikerservaring: snelle laadtijd, web- en mobiele versie van je website, geen onnodige rommelige code en een veilige website. Ik zal de onderdelen even bespreken.

  • Snelle laadtijd is belangrijk omdat een te lange laadtijd ervoor zorgt dat je bezoekers wegklikt. Te lang wachten zorgt namelijk voor frustratie. Hier kan je checken hoe snel jouw website/pagina is. Als je een laadtijd hebt onder de drie seconden, zit je goed! Is dit te hoog? Verklein dan afbeeldingen, maak gebruik van browser cachings en kies voor snelle hosting. Ik host mijn website hier, mocht je nog iets zoeken (en ja, ik ben heel tevreden met een laadtijd van 1.2 seconden).
  • Web- en mobiele versie van je website. Dit wordt ook wel responsive design genoemd met een mooi woord. Heel simpel: zorg voor een goede versie voor elk apparaat waarop je website tevoorschijn kan komen (tablet, mobiel, computer etc.).
  • Zorg voor een schone code. Hoe meer onnodige code je in je website hebt, hoe moeilijker de Google robot je website kan ‘lezen’ (crawlen). Tegenwoordig zijn de meest gebruikte CMS-systemen WordPress, Joomla en Magento. Deze CMS-systemen zijn relatief ‘schoon’. Maar checken kan natuurlijk geen kwaad.
  • Veilige website. In principe maak je jouw website altijd voor de bezoeker, niet voor de Google robot. Ten eerste wil je natuurlijk dat je bezoeker op een veilige website terechtkomt. Daarnaast word je door de Google robot gestraft als er een beveiligingslek op jouw website is. Zorg daarom voor een SSL-certificaat dat laat zien dat je website veilig is.

Mocht je je website niet zelf beheren, check dan even bij je websitebouwer/beheerder hoe het zit met de technische kant van je website. Dat kan nooit kwaad!

 

Content

Het tweede belangrijke onderdeel van SEO is de content op je website. Met content bedoel ik niet alleen de ‘zichtbare’ tekst, maar ook de onzichtbare tekst. Denk aan titels van afbeeldingen, meta-beschrijvingen en alt-teksten.

Maar, first things first. Waar moet je nou op letten bij content? Simpelweg 20x je zoekwoord in de tekst proppen gaat niet werken. Tenminste, tegenwoordig niet meer. De Google robot is een stuk slimmer geworden de afgelopen jaren. Zorg voor relevante en waardevolle content, goede leesbaarheid, koppen, optimaliseer visuele content en optimaliseer meta-titels en omschrijvingen. Laten we dit even kort doorlopen:

  • Goede leesbaarheid. Het is zowel voor je bezoeker en voor de Google robot fijn als de tekst goed leesbaar is. Hoe doe je dat? Zorg voor witruimte tussen alinea’s, maak geen te lange zinnen, gebruik een goed lettertype en gebruik signaalwoorden.
  • Relevante content. Vrij logisch, maar een belangrijke. Relevante content zorgt ervoor dat jouw websitebezoekers langer op je website blijven. Dat vindt de Google robot ‘leuk’. Ook kijkt de robot naar de link met jouw website. Als er geen relevante link is tussen de content en jouw site, dan markeert de Google robot dit als negatief. Laat het daarom goed aansluiten.
  • Gebruik koppen. Zorg ervoor dat elke pagina één H1-kop heeft. Daarnaast voeg je aan de tekst nog H2-koppen en H3-koppen toe voor goede leesbaarheid.
  • Optimaliseer visuele content. Wissel tekst af met visuele middelen, zoals afbeeldingen en video’s. Dat leest lekker én voegt meer waarde toe aan je website.
  • Optimaliseer meta-titels, meta-omschrijvingen en URL’s. Wat zijn dat? Meta-titels zijn de titels van de zoekopdrachten die je ziet in Google. Meta-omschrijvingen zijn de stukjes tekst onder die titels. Verwerk hier het zoekwoord in, het liefst aan het begin van de titel en omschrijving. Verwerk het zoekwoord ook in je URL voor betere vindbaarheid.

Volg deze aspecten van het onderdeel content voor een betere vindbaarheid van jouw pagina’s.

 

Autoriteit

Het laatste, maar een belangrijk onderdeel van SEO is het stukje autoriteit. De autoriteit van jouw website wordt bepaald door het aantal links dat naar jouw website gaan en de kwaliteit van die links. Dit is het enige onderdeel van SEO waar jij minder invloed op hebt en daarom ook de moeilijkste. Het kan zijn dat je alles op orde hebt, maar nog onder je concurrenten eindigt in de zoekresultaten. Waarom? Waarschijnlijk hebben zij dan een hogere autoriteit.

Hoe los je dit op? Dit kan door linkbuilding toe te passen. Zorg voor meer externe links naar jouw website van andere relevante sites. Bijvoorbeeld door relevante blogs te schrijven waar mensen naar linken of door gastblogger te worden op een website. Het mooiste is als dit ook nog verschillende soorten links zijn, zoals klikbare afbeeldingen, links naar blogberichten of reacties onder blogs. Door te werken aan linkbuilding, bouw jij een hogere autoriteit voor jouw website.

 

Aan de slag met de drie onderdelen van SEO

Nu is het aan jou om aan de slag te gaan met de kennis uit deze blog. Met bovenstaande vergroot je de online vindbaarheid van jouw website en krijg je meer websitebezoekers. Mocht je er nou niet uitkomen, dan wil ik gerust eens met je meekijken of het helemaal voor je uit handen nemen. Geïnteresseerd? Klik dan even hier voor meer informatie.

Kopje koffie drinken?

    tekstschrijver oldenzaal