L
a
d
e
n
.
.
.
Close
admin juni 22, 2021

3 manieren om te achterhalen welke informatie jouw klant zoekt

Blogsvg4 min read
Post Image

Mensen hebben het altijd over jouw ‘ideale klant’. Tuurlijk, die wil je bereiken. Maar wie is jouw ideale klant? En waar zoekt jouw klant naar? En hoe weet je nou waar diegene behoefte aan heeft? In deze blogpost geef ik je drie manieren waarmee je kunt achterhalen waar de behoeften van jouw klant liggen. Daarna kan jij daarmee aan de slag!

 

Gebruik Google als informatiebron

Verplaats je in de positie van jouw klant en begin je zoektocht via Google. Typ iets in zoals: ‘waarom blogs schrijven?’. Je krijgt dan de zoekresultaten van deze zoekopdracht. Laat dat even voor wat het is en scroll een stukje naar beneden. Je ziet dan een kopje met: ‘Mensen vragen ook’. Hier staat nuttige informatie, want dit is verwant aan wat jij hebt ingetypt. Bij mij staat daar bijvoorbeeld: ‘waarom maak je een blog?’ en ‘wat is een zakelijk blog?’. Onderwerpen waar jouw klant in geïnteresseerd kan zijn.

Als je nog verder scrollt, totdat je onderaan de pagina bent, krijg je nog meer suggesties van Google. Onder het kopje ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ vind je andere zoekopdrachten die verwant zijn aan jouw zoekopdracht. Blijkbaar onderwerpen die soortgelijke personen ook boeiend vonden. Zeker informatie om mee te nemen dus!

Vraag het aan jouw klanten 

Het zou mooi zijn als je al een eigen klantenbestand hebt opgebouwd. Daar kan je zoveel waardevolle informatie uithalen. Vraag bijvoorbeeld altijd hoe je klant bij jou terecht is gekomen. Dan weet je welke kanalen voor jou werken. Daarnaast kan je aan je eigen klanten vragen wanneer de behoefte is ontstaan om jouw expertise in te schakelen. Als je meer informatie tegelijkertijd wilt verzamelen kan dit bijvoorbeeld via een enquête. Als je liever persoonlijk contact hebt, kan je ook (telefonische) interviews afnemen bij klanten. Analyseer de interviews na afname en haal de waardevolle informatie eruit. 

Verder kan je via social media aan volgers vragen wat zij graag willen zien en welke vragen zij hebben. Bijvoorbeeld door polls, vragen of quizjes te gebruiken. Ook nog leuk om te doen!


Check je statistieken

Duik de statistieken in! Kijk in Google Analytics welke blogs het meest zijn gelezen, vanuit waar is veel doorgeklikt en op welke pagina’s de meeste conversie wordt gedaan. Verder kan je de tool Google Search Console nog raadplegen. Op welke zoekwoorden word jij gevonden en klikken mensen daadwerkelijk door naar je website. Check ook je social media statistieken om te achterhalen waar het meest op werd gereageerd en welke berichten het meeste bereik hadden. Als je dit naast elkaar zet, kijk dan of je een thema kunt ontdekken. Heb je bepaalde thema’s die het goed doen? Focus daar dan op. Maak content ‘hubjes’ en optimaliseer deze telkens weer!


Klaar om jouw klant te bereiken!

Deze drie manieren helpen jou om inzicht in klanten te krijgen. Hoe meer inzicht, hoe beter jij weet waar jij energie voor moet inzetten. Het kan zijn dat je erachter komt dat je een andere strategie moet inzetten. Misschien is bloggen niet de manier, maar social media wel. Wees niet bang om verandering door te voeren en ga ervoor! Bereik je klant en vergroot je zichtbaarheid. En weet je niet zeker hoe je dit moet aanpakken, dan help ik je daar graag bij. Ik sta altijd open voor een vrijblijvend koffiegesprek. Mocht je dat willen, klik dan even hier.

Leave a reply

svg svg