L
a
d
e
n
.
.
.
Close

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, zorgt ervoor dat je goed vindbaar bent als mensen via zoekmachines zoeken. Hoe moet je dit voor je zien? Als voorbeeld nemen we dat iemand via Google zoekt op: “tekstschrijver Oldenzaal”. Als jouw website dan bovenaan staat, dan heb je zoekmachine optimalisatie heel goed toegepast!

Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is afhankelijk van meerdere onderdelen: content, techniek en autoriteit. Ze worden samen ook wel ‘de drie onderdelen van SEO‘ genoemd. Afhankelijk van hoe goed je scoort op de drie onderdelen, wordt je hoog in de zoekresultaten vertoond.

Met een goede optimalisatiestrategie kom je een heel eind: doe zoekwoordenonderzoek, pas de juiste zoekwoorden toe, zorg dat je website goed in elkaar zit en dat je website belangrijk wordt gevonden door andere websites. Wil je een uitgebreide uitleg over deze drie onderdelen, klik dan even hier.

 

Als je bovenstaand goed hebt toegepast, is het tijd voor de Google robot om aan het werk te gaan. Deze gaat alle (!) pagina’s op het internet langs om ze te ‘crawlen’, zoals dat heet. Alle content op een pagina wordt gelezen, de snelheid van de site wordt gemeten en de mate van belangrijkheid wordt gemeten door de robot. Je score van deze punten bepaald je plek in de zoekresultaten.

Wat zijn de voordelen van zoekmachine optimalisatie?

Er zijn er genoeg, maar ik zal een lijstje opnoemen:

  • Goede vindbaarheid
  • Kwalitatief betere bezoekers op je site
  • Meer websitebezoekers
  • Hogere positie in zoekresultaten
  • Gebruiksvriendelijkheid op je website neemt toe
  • Relevantie wordt groter voor je bezoekers, omdat je hier je strategie op aanpast

 

Ik vind vooral de kwaliteit van de websitebezoekers een groot voordeel. Betaalde bezoekers uit advertenties zijn mooi, maar bij organische bezoekers (dus uit zoekopdrachten) is de relevantie nóg hoger. Waarom? Deze persoon is uit zichzelf een zoekopdracht gestart, heeft zelf op jouw link geklikt en is dus meer bereid om een aankoop te doen. De waarde van de bezoeker ligt dus hoger dan bij een betaalde bezoeker. Dat is toch een mooi voordeel lijkt me!

 

Wil jij ook aan de slag met zoekmachineoptimalisatie?

Zeker doen! Het levert je echt ontzettend veel op. Een klein nadeel van zoekmachineoptimalisatie is dat het tijd kost. Je ziet niet de volgende dag al resultaat. Maar als je eenmaal resultaat hebt, is het vaak blijvend.

Weet je niet waar je moet beginnen? Of besteed je het liever uit? Klik dan hier, want ik help je heel graag met het optimaliseren van je website!

Kop koffie drinken?

Ik maak graag kennis met je!

    svg svg