L
a
d
e
n
.
.
.
Close
admin december 30, 2021

Wat is een goede SEO landingspagina?

Blogsvg6 min read
Post Image

Wat is een SEO landingspagina?

Laten we bij het begin beginnen. Want wat is een landingspagina? Eigenlijk is het niet meer dan een pagina binnen je eigen website. Deze pagina richt je als het ware zo goed mogelijk in, zodat deze wordt gevonden in Google. Daarmee bereik je een specifieke doelgroep, die je kennis laat maken met jouw producten, diensten of het bedrijf. Dit doe je door zoekmachineoptimalisatie toe te passen, ook wel SEO genoemd. Wil je meer weten over SEO? Klik dan even hier om je kennis op te frissen.

 

Waarom een SEO landingspagina?

Een goede landingspagina kan biedt ontzettend veel. Stel je voor: je hebt een prachtige website, maar de bezoekersaantallen zijn laag. Dan heb je niet veel aan die website. Een manier om hieraan te werken is zoekmachineoptimalisatie. Door specifieke landingspagina’s te maken gericht op veelgebruikte zoekwoorden vergroot je de kans op meer websitebezoekers. De vraag is, waar bestaat deze landingspagina uit?

 

Waar bestaat een goede SEO landingspagina dan uit?

Het korte antwoord is: verschillende onderdelen. Beetje flauw als ik dat zo zou opschrijven. Daarom heb ik een lijstje gemaakt met de aspecten die je goed moet inrichten, wil je met SEO mooie resultaten halen. Een goede SEO landingspagina bestaat uit de volgende onderdelen:

 

1. Relevante inhoud van goede kwaliteit

Naar mijn mening de belangrijkste. Zonder relevante, goede inhoud kom je nergens. Je schrijft in eerste instantie altijd voor de bezoeker. Je wilt namelijk bezoekers die ook echt voor jouw product of dienst komen. Dus als jij geen waarde biedt voor de bezoeker, zullen zij ook niet verder klikken en actie ondernemen.

 

2. Goede titel

de titel kan iemand overtuigen om wel of niet de rest van de tekst te lezen. Denk maar na. Als jij via Google een zoekopdracht uitvoert, bepaal je voornamelijk door de titel te lezen of jij doorklikt naar de website. Schrijf daarom een goede, pakkende titel. Zorg ervoor dat de titel overtuigend is. Bijvoorbeeld door een vraag te stellen, een stelling te formuleren of een belofte te maken. Ook woorden zoals: ‘hoe, waarom, wat’ doen het goed in titels.

 

3. Goed leesbare tekst

Tegenwoordig lezen websitebezoekers teksten niet eens, maar scannen ze deze vooral. Dat betekent dat je de bezoeker moet helpen. Maak gebruik van witregels, tussenkopjes en opsommingen. Gebruik geen lange zinnen en gebruik tussenkoppen om de SEO landingspagina overzichtelijk te houden. Op deze manier is er een grote kans dat je websitebezoeker daadwerkelijk iets met inhoud doet.

 

4. Afbeeldingen

Tekst en afbeeldingen afwisselen is fijn, zowel voor de bezoeker als voor het overzicht. De Google robot kan helaas geen afbeeldingen lezen (nog niet), maar kan wel de tekst áchter de afbeelding lezen. Dit wordt de alt-tekst genoemd. Zorg ervoor dat je daarin het zoekwoord verwerkt, maar ook dat je in de titel van afbeelding zelf het zoekwoord verwerkt. Google kan die twee dingen namelijk lezen en dat helpt jou om in de zoekresultaten hoog te scoren.

 

5. Linken, linken en nog eens linken

Als je de bezoeker vast wilt houden na de landingspagina, is het goed om door te linken naar andere pagina’s van jouw website.

 

6. Call-to-action

Op een goede landingspagina mag de CTA (call-to-action) niet ontbreken. Anders heb je weinig aan de pagina. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen: doorlinken naar andere informatie, contact opnemen, direct een product afsluiten of iets downloaden. Dit ligt helemaal aan jouw dienst/product. Kijk wat past bij de pagina en de doelgroep en richt de CTA daarop in.

 

7. Meta-omschrijving, url en titel

Last, but not least, de metadata. Een belangrijk onderdeel van een SEO landingspagina. Verwerk het zoekwoord in je meta-omschrijving (het stukje tekst wat je ziet in de Google zoekresultaten), in de url en in de titel. Zorg ervoor dat je één H1-titel hebt en daarnaast nog H2 en H3 titels (de subkoppen). Verwerk daar ook het zoekwoord in, maar overdrijf niet. Een handige tool om te gebruiken is de Yoast plug-in voor WordPress.

 

Aan de slag!

Bovenstaande dingen helpen je om een goede SEO landingspagina te maken, maar vergeet het belangrijkste niet. Schrijf altijd voor de bezoeker. Bied de bezoeker relevante, kwalitatieve waarde en dan kom je al een heel eind. SEO helpt je voornamelijk om gevonden te worden. Als de inhoud daarna niet klopt, dan werpt het zijn vruchten niet af. Dus denk daar vooral aan. Ook kom je met tekst een heel eind wat betreft SEO, maar SEO bestaat nog uit meer onderdelen. Er zijn drie onderdelen van SEO en je moet aan alle drie werken.

 

Nou, nu kan je aan de slag met het schrijven van je eigen landingspagina’s. Het is altijd een leuke uitdaging om uit te vinden waar jouw klant naar zoekt en hoe je een doelgroep bereikt. Heel veel succes en veel schrijfplezier!

Leave a reply

svg svg